Sådan klager du
Er du utilfreds med sagsbehandlingen i en eller flere af Skatteforvaltningens 7 styrelser, har du mulighed for at sende din indsigelse til Administrations- og Servicestyrelsen.
Indsigelsen kan være en klage over:
- lang sagsbehandlingstid
- mangelfuld vejledning
- en medarbejders adfærd
- mistanke om brud på tavshedspligt
Du kan se i menuen herunder, hvordan du indgiver en klage.
Alle der har oplevet forhold, de er utilfredse med, i forbindelse med en af Skatteforvaltningens 7 styrelsers behandling af deres egen sag, kan klage over sagsbehandlingen.
Hvis visiteringsfunktionen vurderer, at din henvendelse er en indsigelse over sagsbehandlingen, får du en kvittering med oplysning om, at indsigelsen er modtaget og sendt videre til den styrelse, der skal behandle den.
Det er i første omgang direktøren eller fagdirektøren i styrelsen, som indsigelsen vedrører, der modtager den. Der laves en vurdering af punkterne, du er utilfreds med, og involverede medarbejdere høres. Når indsigelsen er færdigbehandlet, får du svar fra styrelsens direktør eller fagdirektør.
Hvis det er en fagdirektør der svarer, bliver styrelsens direktør orienteret om din indsigelse og svaret, inden det sendes til dig. Dette er for at sikre en ensartet og korrekt behandling af alle indsigelser.
Visiteringsfunktionen kan vurdere, at din klage er en indsigelse, hvis den ikke vedrører afgørelser og ikke har betydning for en afgørelses gyldighed. Det fremgår af retningslinjerne Retningslinjer for behandling af indsigelser over Skatteforvaltningens behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser på skat.dk.
Hvis visiteringsfunktionen ikke vurderer din klage til at være en indsigelse, bliver din henvendelse videresendt til den relevante styrelse til videre behandling.
Hvis din klage derimod vedrører selve afgørelsen af en sag, skal du følge den klagevejledning, du har modtaget sammen med afgørelsen og ikke sende en indsigelse via denne formular.
Din klage skal være skriftlig og indeholde en beskrivelse af, hvad du er utilfreds med. Du er velkommen til at vedhæfte et eller flere bilag, som du finder relevante for vores behandling af din kritik.
Du kan enten oprette klagen digitalt, via linket herunder eller sende den pr. fysisk post.
Send klage pr. post til adressen:
Administrations- og Servicestyrelsen
Nykøbingvej 76
Bygning 45
4990 Sakskøbing
Sagsbehandlingstiden er 6 uger, i ferieperioder 8 uger. Der kan dog være forhold, der betyder, at svartiden bliver længere. Hvis det er tilfældet, får du brev om, hvornår du så kan forvente svar.
Din indsigelse over sagsbehandlingen kan ikke føre til ændringer i selve afgørelsen i din sag. Men du får en vurdering af, om du har fået en ordentlig og korrekt behandling. Og din indsigelse kan betyde, at der bliver set nærmere på Skatteforvaltningens måder at arbejde på, og på om der er brug for at ændre på Skatteforvaltningens arbejdsgange.
Din indsigelse over sagsbehandlingen sætter heller ikke din sag i stå. Det betyder, at Skatteforvaltningen kan gå videre med din sag og for eksempel ændre det beløb, du skal betale i skat eller udsende en ændret årsopgørelse eller inddrivelse af din gæld til det offentlige.
Hvis du ikke er tilfreds med det svar, du har modtaget fra direktøren eller fagdirektøren, har du mulighed for at klage over svaret til Borger- og retssikkerhedschefen.
Se hvordan du klager under afsnittet ”Hvordan klager jeg over sagsbehandlingen?”.
Når du har indgivet din klage, modtager du en kvittering fra visiteringsfunktionen med oplysning om den forventede sagsbehandlingstid.
Herefter behandler Borger- og retssikkerhedschefen din klage. Borger- og retssikkerhedschefens svar er endeligt, og du kan ikke klage over svaret til andre i Skatteministeriet.
Borger- og retssikkerhedschefen har mulighed for at fremsætte kritik, afgive henstillinger og fremsætte sin opfattelse af en sag.
Du skal være opmærksom på, at din indsigelse over sagsbehandlingen ikke kan føre til ændringer i selve afgørelsen i din sag. Men du får en vurdering af, om du har fået en ordentlig og korrekt behandling. Og din indsigelse kan betyde, at der bliver set nærmere på Skatteforvaltningens måder at arbejde på, og om der for eksempel er brug for at ændre på Skatteforvaltningens arbejdsgange.