Standardbetingelser for mindre indkøb af varer
Herunder kan du se Skatteministeriets koncerns standardbetingelser for mindre indkøb af varer.
Standardbetingelserne gælder for mindre indkøb af varer til koncernen (eller dele af koncernen) i alle tilfælde, hvor parterne ikke udtrykkeligt har aftalt andet. Standardbetingelserne gælder ikke for køb på SKI-aftaler eller ØS-aftaler.
Disse standardbetingelser er udarbejdet med henblik på anvendelse ved mindre vareindkøb foretaget af Administrations- og Servicestyrelsen på vegne af hele eller dele af Skatteministeriets
koncern bestående af Skatteministeriet (CVR: 34 73 04 66), Skatteforvaltningen (CVR: 19 55 21 01), Skatteankestyrelsen (CVR: 10 24 28 94), Spillemyndigheden (CVR: 34 73 04 15) og Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område (herefter kaldet Kunden).
Retsforholdet mellem Kunden og Leverandøren i forbindelse med Kundens køb hos Leverandøren er reguleret af dansk rets almindelige regler med de præciseringer og modifikationer, som fremgår af disse standardbetingelser. Leverandørens standardbetingelser finder ikke anvendelse.
Ved ”Arbejdsdag” forstås mandag til fredag bortset fra helligdage, dagen efter Kristi Himmelfartsdag, Grundlovsdag, juleaftensdag, hverdage mellem jul og nytår, nytårsaftensdag og nytårsdag (1. januar).
Leverandøren og dennes produkter og ydelser, som leveres til Kunden (herefter ”Leverancen”), skal opfylde til enhver tid gældende dansk ret.
Leverandøren er forpligtet til at opretholde en sædvanlig erhvervsansvars- og produktansvarsforsikring, som skal dække Leverandørens ansvar i forbindelse med leverancen. Leverandøren skal på Kundens anmodning godtgøre forsikringens eksistens og omfang.
Hvis Leverandøren, dennes personale eller eventuelle underleverandører eller deres personale møder fysisk op på Kundens lokation, skal vedkommende bære synligt ID. Fuldt navn på såvel personen som på virksomheden skal fremgå af det synlige ID.
Kundens lokationer er udstyret med TV-overvågning. Leverandøren er forpligtet til at gøre medarbejdere, som skal sendes ud til Kundens lokationer, bekendt med TV-overvågning i Skatteministeriets koncern, behandling af personoplysninger i linket her, inden medarbejderen sendes af sted.
Leverandøren, dennes personale og eventuelle underleverandører samt deres personale skal iagttage ubetinget tavshed med hensyn til oplysninger vedrørende Kundens eller andres forhold, som de får kendskab til i forbindelse med opfyldelse af Kundens køb hos Leverandøren. Tavshedspligten gælder uden tidsmæssig begrænsning.
Leverandøren må anvende Kunden som reference i forbindelse med konkrete udbud, som Leverandøren afgiver tilbud på. Herudover er det ikke tilladt for Leverandøren at benytte Kundens navn eller logo i forbindelse med Leverandørens markedsføring eller andre former for offentligt tilgængelig kommunikation.
Samtlige leverancer skal ledsages af en følgeseddel, der angiver varebetegnelse og -nummer, kvantum, Kundens ordrenummer samt modtagerens navn, bestillerens navn og leveringssted.
Særlige sikkerhedsmæssige forhold, som knytter sig til Leverancen eller dele deraf, skal skriftligt påpeges over for Kunden, der er berettiget til at kræve speciel mærkning af sådanne produkter.
Levering finder sted, når Leverancen i rette mængde og stand stilles til Kundens disposition på det af Kunden anviste sted. Leverandøren er forpligtet til at drage omsorg for og bekoste Leverancens udbringelse frem til det af Kunden anviste sted.
De aftalte priser er nettopriser eksklusive moms i danske kroner, men inklusive evt. øvrige afgifter (told mv.). Priserne dækker alle de med Leverancen forbundne omkostninger, og der kan ikke pålægges øvrige omkostninger eller gebyrer, bortset fra standardmæssige fragtomkostninger.
Betalingsfristen er 30 dage fra Kundens modtagelse af fyldestgørende faktura. Fakturadato må ikke være tidligere end leveringsdatoen.
Faktura skal fremsendes elektronisk via EAN i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning.
Faktura skal være påført fakturadato og -nummer, Leverandørens navn, adresse og CVR-nummer, ordrenummer, Kundens EAN-nummer, PSP-element/aktivitetsnummer, personreference (modtager hos Kunden), Kundens navn og adresse, leveringsdato, leveringssted, varebetegnelse og -nummer, priser (med og uden moms) og kvantum.
4.1. Forsinkelse
Hvis Leverandøren må forudse en forsinkelse i leveringen, skal Leverandøren straks give skriftlig meddelelse til Kunden med angivelse af såvel årsag til forsinkelsens opståen som forventet varighed/omfang af forsinkelsen.
Så snart muligheden for, at Leverandøren kan levere til tiden, må anses for udelukket, og der ikke er indgået aftale om ny leveringsdato, kan Kunden hæve købet.
Kunden anser enhver forsinkelse for væsentlig. Hvis Leverandøren ikke leverer til aftalt tid, er Kunden derfor berettiget til at hæve den pågældende ordre helt eller delvist, uanset overskridelsens varighed.
4.2. Mangler
Uanset bestemmelsen i pkt. 4.3 om afhjælpning er Kunden berettiget til at afvise Leverancen og til at hæve købet, hvis det viser sig, at Leverancen er behæftet med mangler, som ikke udbedres inden rimelig tid.
4.3. Afhjælpning
Leverandøren er forpligtet til at påbegynde afhjælpning inden for to arbejdsdage efter Kundens reklamation er kommet frem til Leverandøren.
4.4. Tredjemandsrettigheder
Leverandøren indestår for, at Leverancen ikke krænker andres rettigheder, herunder ejendomsrettigheder, patenter eller ophavsrettigheder. Leverandøren er pligtig at holde Kunden skadesløs for ethvert krav, herunder sagsomkostninger, som måtte blive rejst imod Kunden, som følge af evt. krænkelser. Kunden kan ikke uden inddragelse af Leverandøren indgå forlig med tredjemand om sådanne krav.
4.5. Force majeure
Leverandøren er ansvarlig for misligholdelse af Kontrakten, medmindre misligholdelsen skyldes forhold, som Kunden bærer ansvaret eller risikoen for eller skyldes force majeure.
Force majeure foreligger, når korrekt opfyldelse af aftalen er umulig, og dette skyldes ekstraordinære omstændigheder, som Leverandøren ikke kunne afbøde og ikke burde have forudset såsom krig, usædvanlige naturbegivenheder, brand, strejker eller lockouts. For så vidt angår strejker og lockouts er det en betingelse, at disse forhold ikke blot rammer Leverandørens virksomhed.
Hvis en force majeurebegivenhed medfører, at Leverandøren kun ved afholdelse af ganske uforholdsmæssige økonomiske opofrelser kan opfylde sine forpligtelser, skal dette sidestilles med, at Leverandøren er ude af stand til helt eller delvis at opfylde sine forpligtelser.
Kunden er ansvarsfri under samme betingelser som Leverandøren.
Hvis Kunden på aftalt leveringstidspunkt ikke kan modtage Leverancen helt eller delvist, bærer Kunden alle dokumenterede udgifter og risici herved. Det påhviler Kunden skriftligt at meddele Leverandøren forsinkelsen, så snart det anses for udelukket, at Kunden kan modtage Leverancen til aftalt tid. Ny leveringsdato skal straks herefter aftales.
Betaler Kunden ikke købesummen eller dele heraf rettidigt, påløber der fra forfaldsdagen at regne rente i henhold til renteloven.
Leverandøren kan kun med Kundens skriftlige samtykke helt eller delvis diskontere eller overdrage sit tilgodehavende til tredjemand.
Kunden har ret til at overdrage sine rettigheder og forpligtelser efter denne Kontrakt til en anden offentlig institution, når de opgaver, som Kunden hidtil har varetaget, overgår til denne anden institution.
Kontrakten med tilhørende bilag er undergivet dansk ret med undtagelse af dansk rets international privatretlige regler. FN’s konvention om aftaler og internationale køb (CISG) er ej heller gældende.
Hver af parterne er berettiget til at kræve uoverensstemmelser afgjort af de almindelige domstole med værneting i København.
Nærværende pkt. 7 gælder også efter aftalens ophør uanset årsagen hertil.